Domeinen en subdomeinen
Introductie
De softwarecatalogus op de ReUse-site wordt je voorgesteld volgens een indeling in domeinen en subdomeinen, geïnspireerd op de 'Business Capability Map' gedefinieerd door de enterprise architecten van verschillende sociale zekerheidsinstellingen. Dit is een referentiemodel waarin iedere organisatie zich kan vinden.
‘Business Capabilities’ beschrijven wat een organisatie zou moeten kunnen bereiken, ongeacht de implementatie ervan, dat wil zeggen wat de organisatie nu doet en wat zij idealiter zou moeten doen.
De 'Business Capability Map' is onderverdeeld in 4 domeinen die de volgende groepen identificeren:
- Capaciteiten die nodig zijn om te 'communiceren' en diensten aan te bieden aan gebruikers ('user-centricity')
- 'Professionele' capaciteiten van openbare instellingen
- 'Ondersteuning'-capaciteiten die in elk type organisatie voorkomen
- Puur 'IT en generieke' capaciteiten
Externe communicatie
Diensten voor het uitwisselen van informatie tussen twee of meer partijen. Het omvat het delen van om het even welke inhoud, operationele gegevens en algemene informatie via verschillende kanalen.
Kanalen
Kanalen die gebruikt worden voor het uitwisselen van informatie tussen twee of meer partijen.
Veiligheid
Diensten die een allesomvattende aanpak bieden om gegevens en systemen van een organisatie te beschermen.
Kerndiensten van de instellingen
Diensten die instellingen helpen bij het uitvoeren van hun cruciale kerntaken.
Loopbaan van een werknemer
Diensten om informatie over de loopbaan van een werknemer op te halen, te raadplegen en de nodige formaliteiten te verrichten.
Levenscyclus van een onderneming
Diensten om informatie over de levenscyclus van een onderneming op te halen, te raadplegen en de nodige formaliteiten te verrichten.
Wettelijke persoonsgegevens
Diensten om persoonsgegevens op te halen, te raadplegen en te beheren.
Financiën
Diensten om financieelgerelateerde opdrachten van een onderneming of persoon uit te voeren.
Inspectie en opvolging
Diensten om controles en enquêtes te raadplegen, gegevens van onderzoeken uit te wisselen, persoonsgegevens te beheren en de voortgang van zaken op te volgen.
Gezondheid
Diensten om informatie over de gezondheid van een persoon of entiteit op te halen, te raadplegen en op te slaan.
Referentiesysteem en terminologie
Diensten om een referentiesysteem en terminologie op te stellen.
Ondersteunende diensten
Diensten die bedrijfsactiviteiten of -processen ondersteunen die niet behoren tot de kerntaken van de organisatie zoals hr-management, boekhouding, payroll en onderhoud. Ze kunnen gebruikt worden in alle types van organisaties.
Personeelsbeheer
Diensten die een brede waaier aan activiteiten van het personeelsbeheer van een organisatie ondersteunen .
Bedrijfsondersteuning
Diensten die organisaties helpen soepel en efficiënt te werken. Het gaat niet alleen om technische ondersteuning, hoewel dat een belangrijk onderdeel is.
Generieke IT-bouwblokken
Functionele en technische diensten en componenten die geïntegreerd kunnen worden in een softwarepakket.
As a Service
Verzameling van componenten waarbij een dienstverlener toegang biedt tot software, hardware, platforms of andere IT-middelen.
Software factory - veiligheidsgerelateerd
Verzameling van technische, beveiligingsgerelateerde componenten en methodes die ervoor zorgen dat een developer applicaties op een gestandaardiseerde en effectieve manier in productie kan brengen.
Software factory - niet-veiligheidsgerelateerd
Verzameling van technische, niet-beveiligingsgerelateerde componenten en methodes die ervoor zorgen dat een developer applicaties op een gestandaardiseerde en effectieve manier in productie kan brengen.
Typologieën
Framework
Coherente groepering van componenten ingebed in een software die een logisch geheel vormen voor een technisch of business domein.
Library
Bibliotheek of software component die ingebed is in een software.
Product
System of service waarvan een copy kan gedeployed worden afgestemd op een specifiek domein.
Service & API
Gedeployed component in een omgeving, benoemd als service.
System
Geheel van componenten en services die een business behoefte of technische behoefte invullen.